نیاز به مشاوره دارید؟    09123615263

مقدمه

امروزه استفاده از انواع دستگاه های تهویه مطبوع نسبت به گذشته رواج بسیار بالایی پیدا کرده است. همچنین میزان شناخت مردم نیز از انواع دستگاه های تهویه مطبوع افزایش پیدا کرده است. اما هنوز بسیاری از افراد هستند که سوالاتی در خصوص نحوه کار دستگاه های تهویه مطبوع دارند. ما تصمیم گرفتیم تا با توجه به تجربه به برخی از پر تکرار ترین و متداول ترین پرسش های کاربران درخصوص کولر های گازی ، برق مصرفی ، انواع و غیره پاسخ دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

پاسخ به پرسش های متداول تهویه مطبوع

همانطور که اشاره کردیم در این مقاله به پاسخ برخی از پر تکرار ترین پرسش ها در این زمینه می پردازیم. برخی از مهم ترین و پر چالش ترین این سوالات و دغدغه ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد. این پرسش ها عبارتند از:

تفاوت کولر های آبی و گازی در چیست؟

کولرهای آبی با تبخیر رطوبت و تبدیل گرمای محسوس محیط به گرمای نهان٬ دمای محیط را کاهش می دهند ولی اساس کار کولر گازی به این صورت است که٬ وجود مبرد با دمای پایین در لوله های اواپراتور (یونیت داخلی) و مکش هوای گرم محیط بوسیله فن و گذر این هوا از بین لوله های اواپراتور سبب سرمایش هوای محیط می شود و گرمای دفع شده ی محیط توسط مبرد جذب شده و این گرما طی سیکلی از کندانسور به محیط خارج دفع می شود.

کولر آبی بهتر است یا کولر گازی؟

کولر آبی برای محیط های با رطوبت نسبی(منظور همان درصد رطوبت هوا می باشد) بالا (شهرهای شمالی و جنوبی) مناسب نیست چرا که هوا از لحاظ رطوبت به مرحله اشباع(حالتی که هوا دیگر قادر به جذب رطوبت نیست) بسیار نزدیک می باشد.

  • ایجاد شبکه کانال کشی عمودی و افقی برای کولرهای آبی هزینه اولیه ساختمان را افزایش می دهد و از متراژ مفید ساختمان می کاهد
  • هوای مرطوب تولیدی در کولر ابی محیط بسیار مناسبی جهت رشد انواع الودگی های باکتریایی٬ ویروسی ٬میکروبی و… می باشد.
  • کولر گازی رطوبت هوا را کاهش می دهد.
  • دما در کولرهای گازی قابل تنظیم می باشد.
  • اکثر مدل های کولر گازی قابلیت گرمایش را دارا هستند.

اسپلیت با کولر گازی چه تفاوتی دارد؟

اسپلیت یونیت یا اسپلیت  مفهوم دوتایی را انتقال می دهد یعنی بخش اعظم کولرهای گازی همین اسپلیت ها می باشند که از دو بخش یونیت داخلی و یونیت خارجی تشکیل شده اند اما  کولر گازی مفهوم گسترده تری را انتقال می دهد که علاوه بر اسپلیت ها شامل کولرهای گازی پنجره ای و پرتابل نیز می شود.

آیا کولرهای گازی نیز مدل های متفاوتی دارند؟

کولر های گازی از سه بخش عمده تشکیل شده اند:

  • پنجره ای
  • پرتابل
  • اسپلیت دیواری
  • اسپلیت سقفی دیواری
  • اسپلیت سقفی زمینی
  • اسپلیت کاستی
  • اسپلیت کانالی
  • اسپلیت چند پنله
  • اسپلیت ایستاده.

سیکل کاری کولرهای گازی چگونه است؟

کولرهای گازی بر اصل سیکل های تبرید کار می کنند که از چهار بخش کلی تشکیل شده اند:کمپرسور-کندانسور-اواپراتور-لوله مویین یا شیر انبساط. مبرد فشار پایین در اواپراتور(یونیت داخلی) حرارت محیط را جذب می کند و از مایع به گاز تغییر فاز می دهد. گاز مبرد وارد کمپرسور(قلب سیستم) شده و فشرده می شود و دما و فشارش افزایش می یابد تا در کندانسور (یونیت خارجی) گرمای جذب شده از محیط داخل را به کمک فن به هوای بیرون منتقل کند. و با تغییر فاز از گاز به مایع تبدیل شود. این مایع به کمک لوله مویین یا شیر انبساط فشار و دمایش باز هم کاهش می یابد تا توانایی جذب حرارت در اواپراتور را داشته باشد و این سیکل پیوسته تکرار می شود.

مصرف برق کولرهای گازی چقدر است؟

کیلو وات مصرفی کولرهای گازی به ظرفیت این کولرها وابسته است. به عنوان مثال در برند اجنرال (مدل ASGS30R) کیلووات مصرفی کولر به ظرفیت ۳۰۰۰۰BTU/H(سرد و گرم) برابر است با ۲.۵۷ کیلووات بر ساعت در شرایطی که کولر گازی در مدت یک ساعت ه صورت بی وقفه کار کند.

با توجه به نرخ برق در سال ۹۰ هزینه روشن بودن کولر به مدت یک ساعت در حالت full load(بار کامل) برابر است با

۲.۵۷ * ۳۵=۹۰ تومان (البته در محدوده ی یارانه)

در خارخ از محدوده یارانه : ۲۱۵*۲.۵۷=۵۵۲ تومان

شرایط کارکرد کولر گازی از لحاظ دما چگونه است؟

یکی از مهمترین مسایلی که قبل از خرید کولر گازی باید مورد توجه قرار گیرد شرایط کارکرد کولر گازی از لحاظ دمایی می باشد . زیرا کولرهای گازی در خارج از محدوده ی دمایی کارکردشان کمپرسورشان خاموش شده و یا راندمانشان به شدت افت می کند.این محدوده دمایی به عامل های گوناگونی وابسته است که مهمترین آن کمپرسور دستگاه می باشد. اکثر کولر های گازی تا دمای ۴۳ درجه سانتیگراد کارآیی دارند و برخی از مدل ها تا ۵۲ درجه سانتیگراد را نیز تحمل می کنند که به اسم تروپیکال شناخته می شوند. در گرمایش نیز تمام کولر های گازی تا دمای صفر درجه سانتیگراد کارآیی دارند و برخی از مدل ها تا منفی پنج٬منفی هفت٬ منفی ده٬ و حتی منفی پانزده درجه سانتیگراد را نیز تحمل می کنند که در مورد هر دستگاه متفاوت بوده و باید در هنگام خرید از کارشناس فروش اطلاعات مربوط به هر دستگاه گرفته شود.

آیا کولرهای گازی توانایی کنترل رطوبت را دارند؟

هوای گرم و مرطوب در برخورد با سطح سرد تولید رطوبت می کند ٬ به همین علت است که کولرهای گازی در تابستان (از طریق یونیت داخلی) رطوبت تولیدی را از طریق لوله درین به خارج از محیط تخلیه می کنند ٬ هوای گرم و مرطوب اتاق در برخورد با کویل های سرد اواپراتور(یونیت داخلی) رطوبت خود را تا حدی از دست می دهند که این مقدار رطوبت دفع شده به مقدار رطوبت نسبی(منظور همان درصد رطوبت هوا می باشد)  و دمای هوای محیط ارتباط مستقیم دارد.

آیا کولر های گازی تصفیه هوا هم انجام می دهند؟

بله اخیرا مدل های جدید کولرهای گازی کار تصفیه هوا را نیز انجام می دهند. اما نکته مهم این است که بدانیم فیلتر های متفاوتی جهت تصفیه هوا وجود دارد که در ذیل به آن اشاره می شود:

تمام کولرهای گازی حداقل مجهز به یک نوع فیلتر معمولی متداول قابل شست و شو (در قسمت یونیت داخلی یا همان اواپراتور) می باشند که بسته به آلودگی هوای محیط کاربری باید بین پانزده روز تا یک ماه یکبار شسته شوند.

فیلتر الکترواستاتیکی: هوای آلوده به ذرات معلق از میان یک میدان الکترواستاتیکی قوی عبور می کند و ذرات آن دارای بار منفی می شوند٬ این ذرات باردار از میدان الکترواستاتیکی دیگری عبور داده می شوند و ذرات منفی جذب ذرات مثبت شده و هوا از ذرات معلق تصفیه می شود. مناسبترین نوع فیلتر در صنایع تهویه خانگی این نوع فیلتر می باشد.

شرایط کارکرد مولتی اسپلیت یا همان سیستم چند پنله از لحاظ دما چگونه است؟

در برند اجنرال سرمایش (سرمایش توسط یونیت های داخلی) تا رسیدن دمای محلی که کندانسور نصب شده به ۴۶ درجه سانتیگراد با ظرفیت ۱۰۰% کمپرسور انجام می پذیرد و گرمایش(گرمایش توسط یونیت های داخلی) از منفی ۱۵ درجه سانتیگراد (دو مدل تا منفی ۱۰ به کاتالوگ مراجعه شود) تا ۲۴ درجه سانتیگراد با ظرفیت ۱۰۰% کمپرسور ادامه خواهد داشت.

در برند گری سرمایش (سرمایش توسط یونیت های داخلی) تا رسیدن دمای محلی که کندانسور نصب شده به ۴۳ درجه سانتیگراد با ظرفیت ۱۰۰% کمپرسور انجام می پذیرد و گرمایش(گرمایش توسط یونیت های داخلی) از منفی ۱۰ درجه سانتی گراد تا ۲۴ درجه سانتیگراد با ظرفیت ۱۰۰% کمپرسور ادامه خواهد داشت.

مولتی اسپلیت ها یا همان سیستم چند پنله قادر به تولید هوای تازه نیز هستند؟

خیر اغلب یونیت های داخلی صرفا جهت سرمایش و گرمایش محیط از هوای برگشتی استفاده می کنند ولی در برخی از ظرفیت های بالای ۳۰۰۰۰btu/h در یونیت داخلی به شکل داکت٬ کاست و سقفی امکان اختلاط هوای برگشتی با هوای تازه (به صورت سفارشی) وجود دارد که باید به کاتالوگ دستگاه مراجعه شود.

آیا مولتی اسپلیت ها یا همان سیستم چند پنله توانایی کنترل رطوبت را دارند؟

تمامی کولرهای گازی اسپلیت و مولتی اسپلیت رطوبت زدایی انجام می دهند. هوای گرم و مرطوب در برخورد با سطح سرد تولید رطوبت می کند ٬ به همین علت است که کولرهای گازی در تابستان (از طریق یونیت داخلی) رطوبت تولیدی را از طریق لوله درین به خارج از محیط تخلیه می کنند هوای گرم و مرطوب اتاق در برخورد با کویل های سرد اواپراتور (یونیت داخلی) رطوبت خود را تا حدی از دست می دهند که این مقدار رطوبت دفع شده به مقدار رطوبت نسبی و دمای هوای محیط ارتباط مستقیم دارد.

کرج سرما

گروه خدمات کولر گازی و اسپلیت کرج سرما این افتخار را دارد که با داشتن بیش از 40 سال تجربه در زمینه فروش ، تعمیر ، سرویس و خدمات انواع کولر گازی و اسپلیت هم اکنون به صورت آنلاین نیز در خدمت مشتریان عزیز باشد. در قسمت های قبلی برخی از پر تکرار ترین پرسش های متداول در خصوص تهویه مطبوع و کولر گازی خدمت شما عزیزان ارائه شد. سعی کردیم تا با بیانی ساده به پاسخ این سوال ها و چالش ها بپردازیم. می توانید در صورت داشتن سوالات بیشتر برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

پیشنهاد می شود: تعمیر و سرویس کولر گازی در کرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *