نیاز به مشاوره دارید؟    09123615263

مقدمه

با شروع فصل پاییز و خنک تر شدن هوا تقاضا برای خرید و فروش انواع دستگاه های تهویه مطبوع گرمایشی نظیر چیلر ها افزایش پیدا کرده است. بسیاری از مردم به دلیل مزیت هایی که این دستگاه ها دارند به دنبال خرید آن بوده و یا به فکر تعمیر و سرویس دستگاه های قدیمی خود هستند. اما به هر ترتیب شاید برای شما سوال باشد که چیلر جذبی چیست و چگونه کار می کند؟ برای دریافت پاسخ این سوال و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت خرید و قطعات چیلر های جذبی و تراکمی در ادامه با ما در کرج سرما همراه باشید.

چیلر جذبی چیست و چگونه کار می کند؟

اگر از انواع دستگاه های تهویه مطبوع در منازل ، ادارات و محل های دیگر استفاده کرده باشید حتما تا به حال با واژه ی چیلر جذبی و یا تراکمی برخورد داشته اید. اما شاید برای شما سوال باشد که چیلر جذبی چیست و چگونه کار می کند؟ برای پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که همانطور که می دانید چیلر ها به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:

پیشنهاد می شود: نمایندگی کولر گازی در کرج

اگرچه چیلر های تراکمی و سانتریفیوژ نیز از انواع چیلر ها هستند اما موضوع بحث ما در این مقاله تنها چیلر های جذبی می باشد. به همین دلیل تنها به شرح و توصیف کار کرد این نوع چیلر می پردازیم. در سیکل چیلر تراکمی مبرد با گرفتن گرما از اواپراتور و متراکم و افزایش فشار توسط کمپرسور انجام می گردد. حال مبرد فوق داغ با ورود به کندانسور در دمای که در دسترس هست شروع به تقطیر در فشار در دمای اشباع آن دما می ­کند. در انتها با رسیدن مبرد به شیر انبساط و افت فشار توسط آن باعث ایجاد امکان تبخیر می گردد. اما در سیکل چیلر جذبی دارای دو تفاوت عمده می­ باشد که ابزوربر، پمپ و ژنراتور به جای کمپرسور جایگزین شده همچنین در سیکل چیلر جذبی دارای مبرد ثانویه دیگر نیز می ­باشد به نام ابزوربر می­ باشد.

انواع چیلر جذبی

در این جا لازم است اشاره کنیم که خود چیلر جذبی نیز از دو نوع چیلر تشکیل می شود که عبارتند از:

گروه تک اثره

گروه تک اثره خود به سه گروه چیلر های تک اثره با تغذیه آب داغ ( با دمای بالای 100 درجه سانتی گراد )، تک اثره با تغذیه بخار و تک اثره با تغذیه آب گرم ( با دمای زیر 100 درجه سانتی گراد ) که می توان گفت نحوه کار آن ها مشابه است.

پیشنهاد می شود: سرویس چیلر جذبی در کرج

گروه دو اثره

این سری خود به دو دسته تغذیه با بخار آب و تغذیه با شعله مستقیم تقسیم شده که این چیلر ها نسبت به چیلر های تک اثره جدید تر بوده و سیکل تبرید کامل تری دارند. ضریب عملکرد برای انواع چیلر های جذبی تک اثره از 0.6 تا 0.8 و برای دو اثره 1.2 تعریف شده است.

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

چیلر جذبی یکی از تجهیزات تولید برودت در سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها بوده که مصرف برق خیلی پایین تری نسبت به چیلر های تراکمی دارند اما نیازمند انرژی حرارتی زیادی (مانند آبگرم – آب داغ – بخار – شعله مستقیم) می باشند. این انرژی گرمایی جهت ایجاد برودت در ژنراتور چیلر جذبی سبب بخار شدن آب محلول در لیتوم بروماید می شود. بخار آب حاصله وارد کندانسور شده و در آنجا بدلیل تماس با کویل های آب برج خنک کننده تقطیر شده و وارد اواپراتور می گردد.

پیشنهاد بعدی: راهنمای خرید کولر گازی و اسپلیت

به دلیل وجود خلا (فشار 0.01 atm) در اواپراتور آب مقطر تبخیر شده در نتیجه حرارت نهان خود را از کویل های سیال سیستم تهویه مطبوع (معمولا آب) جذب می نماید. سپس بخار آب حاصله از این فرآیند در ابزوربر جذب لیتیوم بروماید شده، این لیتیوم بروماید رقیق توسط پمپ سولوشن وارد ژنراتور می گردد. لیتیوم بروماید خشک نیز در ژنراتور جهت جذب آب و رقیق شدن به ابزوربر برگشت داده می شود. پمپ مبرد هم در چیلر های جذبی وظیفه انتقال آب از کف اواپراتور به روی لوله های حامل سیال سیستم تهویه را به عهده دارد.

در قسمت های قبلی اشاره کردیم که چیلر جذبی در دو نوع چیلر جذبی تک اثره و دو اثره وجود دارد. اما در اینجا لازم است اشاره کنیم که دسته بندی های دیگری نیز برای چیلرهای جذبی وجود دارد. برای مثال دسته بندی چیلر جذبی بر اساس انرژی مورد نیاز عملکرد عبارتند از:

چیلر جذبی چه اجزایی دارد؟

در قسمت های قبلی به پاسخ سوال چیلر جذبی چیست و چگونه کار می کند پرداختیم. اما سوال دیگری که در این خصوص مطرح می شود این است که چیلر جذبی از چه اجزایی تشکیل شده است؟ اگر بخواهیم اجزا و قطعات چیلر جذبی را شرح دهیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

عملکرد اجزای اصلی چیلر جذبی

در قسمت قبلی با انواع اجزا و قطعات چیلر های جذبی آشنا شدید. اما شاید حالا برای شما سوال باشد که اجزای مختلف چیلر جذبی چگونه کار می کنند؟ در ادامه نحوه عملکرد هر یکی از اجزای چیلر جذبی را برای شما عزیزان ارائه کرده ایم.

اواپراتور

اواپراتور که در مخزن پاييني به صورت مشترك با ابزربر قرار گرفته است شامل اجزای مختلفی می باشد. برای مثال:

علاوه بر آن براي آشكار ساختن حالت بار کامل و جلوگيري از غليظ شدن بيش از اندازه محلول ابزربر يك لوله سرريز بر روي تانك مبرد نصب شده است. در چیلر جذبی با استفاده از پمپ وکیوم محفظه را در خلا قرار داده و باعث شده آب مقطر داخل مخزن در دمای C°۵  که معادل فشار kPa 1.034 به جوش آید و که باعث گرفتن گرمای آب در کویل می­ گردد.

ابزربر

ابزربر چیلر جذبی که در مخزن پائيني به صورت مشترك با اوپراتور قرار گرفته است شامل اجزای زیر می باشد:

يك چشمی نشان دهنده سطح محلول سطح محلول در ابزربر را در شرايط مختلف نمايان مي سازد.  بعد از پروسه مرحله اول بخار آب تبخیر شده توسط محلول نمک لیتیوم بروماید در محفظه ابزربر جذب گردیده که به علت گرمازا بودن فرایند جذب رطوبت در چیلر جذبی می­توان گرما با استفاده از کویل­های مسی و عبور آب برج خنک کننده انجام می­ گیرد.

ژنراتور

ژنراتور چیلر جذبی که در مخزن بالائی به صورت مشترك با کندانسور قرار گرفته است، شامل اجزای زیر می باشد:

تبادل حرارت بين بخار و محلول به صورت مؤثر صورت مي گيرد. همچنين در اين قسمت محلول غليظ از طريق مبدل و اداکتور به سمت ابزربر انتقال می يابد و همچنين يك لوله سرريز در داخل محفظه خروجي محلول غليظ جهت مقابله باکريستاليزاسيون تعبيه گرديده است. بعد از مرحله دوم لیتیوم بروماید رقیق و اشباع شده و دیگر قابلیت جذب آب مقطر را  ندارد ، توسط پمپ ابزوربر به سمت ژنراتور فرستاده می­ شود.

کندانسور

کندانسور چیلر جذبی در مخزن بالائی به صورت مشترك با ژنراتور قرار گرفته است. ساختمان کندانسور طوري طراحي شده است که آب مقطر تشكيل شده در آن مستقيماً به سمت اواپراتور هدايت مي گردد. بخار تولید شده در ژنراتور توسط یک کویل که آب سرد برج خنک کننده که  ابتدا وارد  ابزوربر و بعد وارد کندانسور می­ شود و در آنجا تقطیر می ­شود و به سمت اواپراتور می­ رود. کندانسور و ژنراتور در یک پوسته و در یک فشار کارکرد و فشار آن متناظر با فشار بخار در دمای کندانس که مقدار آن ۱۰٫۳۴KPa می ­باشد.

مبدل حرارتی چیلر جذبی

از طريق مبدل حرارتي بين محلول رقيق خروجي از ابزربر درضمن انتقال به سمت ژنراتور و محلول غليظ خروجي از ژنراتور در ضمن انتقال به سمت اواپراتور تبادل انرژي حرارتي صورت مي گيرد. درنتيجه درجه حرارت محلول رقيق ورودي به ژنراتور افزايش يافته و درجه حرارت محلول رقيق ورودي به ابزربر کاهش می يابد که سبب افزايش راندمان چيلر مي گردد. مبدل حرارتي فوق ذکر که بدنه آن از ورقه هاي کربن استيل مي باشد در زير مخزن پایيني نصب شده است.

پمپ های محلول و مبرد

در چیلر جذبی تنها قسمت مصرف کننده انرژی الکتریکی  پمپ ها می­باشد پمپ هایي که جهت انتقال محلول و مبرد بر روي دستگاه نصب شده است از نوع هرمتيك و کاملاً بسته مي باشد و پوسته پمپ و پوسته موتور يكپارچه مي باشد به جز اين، پمپ ها از نوع يك پمپ سانتريفيوگال مي باشد مرکب از يك پمپ اسكرو پديده کاويتاسيون در آن جلوگيري بعمل مي آيد. پمپ هاي فوق ذکر مخصوص استفاده در چيلرهاي جذبي مي باشد.

چیلر جذبی چگونه کار می کند؟

همانطور که گفته شد فرایند کارکرد چیلر جذبی تفاوت های چندانی با چیلر تراکمی ندارد. در چیلر جذبی بخار آب پس از اواپراتور، توسط مایعی مانند لیتیوم بروماید جذب می ‌شود. محلول مایع جذب کننده و آب به وسیله پمپ به مولد حرارتی انتقال می ‌یابد. سپس این محلول گرم می ‌شود و در نتیجه، آب محلول، بخار شده و وارد کندانسور می ‌شود. بقیه سیکل همانند سیکل تراکمی انجام می ‌گیرد. از گرمای اتلافی در سایر منابع می ‌توان به عنوان مولد حرارتی استفاده کرد که باعث افزایش بازدهی می‌ شود.

مزایا و معایب چیلر جذبی

از جمله مزایا و معایب چیلر های جذبی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

پیشنهاد می شود: چشمی کولر گازی مدیا

راهنمای خرید چیلر جذبی

در این مقاله و در قسمت های قبلی به صورت کامل و جامع به پاسخ سوال چیلر جذبی چیست و چگونه کار می کند پرداختیم. اما اگر شما قصد خرید چیلر جذبی و نصب آن را داشته باشید باید بدانید که تنها مطالعه این مقاله کافی نمی باشد. بلکه بهتر است از مشاوران کار بلد در خصوص خرید و اطلاع از قیمت چیلر جذبی راهنمایی بگیرید. انتخاب یک چیلر مناسب با نوع کاربری مد نظر شما به موارد مختلفی بستگی دارد. به همین دلیل یک متخصص و تکنسین می تواند به خوبی پاسخ مناسبی برای پرسش های شما ارائه دهد تا بتوانید با قیمت مناسب یک چیلر مناسب تهیه کنید.

کرج سرما

گروه کرج سرما این افتخار را دارد که با داشتن بیش از 40 سال سابقه فعالیت و ارائه خدمات درخشان در نمایندگی های مجاز کولر گازی و اسپلیت در کرج و حومه استان البرز در خدمت مشتریان عزیز باشد. این مجموعه مفتخر است که با داشتن یک تیم متخصص و کار بلد و تکنسین های تحصیل کرده برای هر یکی از امور مربوط به سرویس ، تعمیر ، نصب ، خرید و راه اندازی چیلر جذبی در خدمت مشتریان باشد. شما عزیزان ساکن کرج و استان البرز می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص چیلر های جذبی و مشخصات آن ها و دریافت مشاوره رایگان با شماره های زیر در تماس باشید. از این که تا پایان مقاله چیلر چیست و چگونه کار می کند؟ با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم.

تلفن تماس:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *