نیاز به مشاوره دارید؟    09123615263

مقدمه

همانطور که می دانید یکی از انواع دستگاه های تهویه مطبوع که طرفداران بسیاری در ایران دارد، چیلر می باشد. در مقالات دیگر بررسی کردیم که به صورت کلی دو نوع چیلر وجود دارد که عبارتند از، چیلر جذبی و تراکمی. اما نکته ای که اینجا اهمیت بالایی دارد این است که خود چیلر تراکمی نیز دارای انواع دیگری نیز می باشد. برای مثال یکی از انواع چیلر های تراکمی ، چیلر آب خنک می باشد. اما اگر برای شما سوال است که چیلر آب خنک چیست و چگونه کار می کند، در ادامه با ما همراه باشید.

چیلر تراکمی آب خنک چیست و چگونه کار می کند؟

همانطور که اشاره کردیم یکی از انواع چیلر های تراکمی ، چیلر آب خنک می باشد. اما اگر برای شما سوال است که چیلر آب خنک چیست؟ در پاسخ به ای سوال باید اشاره کنیم که چیلر تراکمی آب خنک یا آبی در واقع نوعی چیلر تراکمی به شمار می رود که بر اساس سیکل تبرید تراکمی بخار عمل کرده و فرایند دفع حرارت در کندانسور آن (Condensing) به کمک آبِ خنک تولید شده در برج خنک کننده انجام می شود.

در چیلر تراکمی آبی ابتدا مبرد در مخلوط مایع و گاز در فشار پایین وارد اواپراتور می گردد. حال گرما به طریق مبدل حرارتی یعنی اواپراتور چیلر تراکمی آبی از آب چیلد به مبرد منتقل می گردد و باعث تبخیر مبرد در اواپراتور می گردد. سپس این مبرد به کمپرسور مکش می گردد و باعث افزایش دما و  فشار می گردد. حال مبرد با دمای بالا و فشار بالا از کمپرسور خارج می گردد و سپس وارد کندانسور می گردد در کندانسور چیلر تراکمی آبی  مبرد به وسیله آب برج خنک کننده به گرما را به محیط پس می دهد و مبرد از حالت گاز به مایع تبدیل می گردد. این تغییر حالت به واسطه انتقال گرما از مبرد به محیط  بیرون می باشد. مبرد پس از خروج از اکسپنشن ولو فشار و دمای آن کاهش می یابد و دوباره وارد اواپراتور می گردد.

در پاسخ به این سوال که چیلر تراکمی آب خنک چگونه کار می کند؟ باید اشاره کنیم که در عملکرد تمامی چیلر های تراکمی، از جمله چیلر های آب خنک، چهار فرایند ترمودینامیکی اتفاق می افتد:

چیلر تراکمی آب خنک چگونه کار می کند؟

نکته قابل توجه در خصوص نحوه کارکرد چیلر تراکمی آب خنک در واقع نوع کمپرسوری است که در آن به کار گرفته شده است. در واقع سیکل تبرید در تمامی چیلر ها شبیه به هم می باشد. در چیلرهای تراکمی آب خنک نیز مطابق تعریف سیکل تبرید تراکمی، گاز مبرد به شکل بخار داغ (Superheat)، با دمایی پایین وارد کمپرسور شده تا متراکم گردد. در نتیجه ورود بخار داغ به کمپرسور فشار و متعاقباً دمای مبرد بالا می رود. بعد از این فرایند بخار داغ خروجی از کمپرسور که اکنون دمای بالایی دارد، وارد کندانسور شده و به کمک آبِ خنک ورودی از برج خنک کننده، گرمای آن جذب می شود.

در نتیجه این فرایند است که دمای بالایی تولید می شود. در ادامه به واسطه فرایند اختناق در شیر انبساط، افت فشار زیادی در جریان مبرد ایجاد می گردد که ضمن کاهش دمای آن، باعث تبخیر مقداری از مایع مبرد نیز می شود. جریان سرد و دو فازی مبرد (مخلوط مایع و بخار) بلافاصله پس از خروج از شیر انبساط وارد اواپراتور شده تا با جذب گرمای آب ورودی، دمای آن را کاهش دهد. به این ترتیب، مایع مبرد کاملاً تبخیر شده و با ادامه جذب گرما، به شکل بخار داغ دما پایین از اواپراتور خارج و مجدداً به کمپرسور بازمی گردد تا این چنین فرایندهای ترمودینامیکی سیکل تبرید در چیلر تکمیل شده و آب سرد مورد نیاز تولید گردد. برای این که بتوانید بهتر با فرایند عملکرد چیلر تراکمی آب خنک آشنا شوید، در ادامه پیشنهاد می کنیم که به تصویر زیر و شکل شماتیک عملکرد چیلر تراکمی آب خنک توجه داشته باشید.

چیلر-تراکمی-آب-خنک

مزایا و معایب چیلر های تراکمی آبی

به صورت کلی چیلر های تراکمی آب خنک مزیت های ویژه ای نسبت به چیلر های تراکمی هوا خنک دارند. اما به هر حال با توجه به معایب این چیلر ها که در حال حاضر در کشور ما غیر قابل چشم پوشی هستند، مصرف آن ها محدود تر شده است. در ادامه به صورت خلاصه به مهم ترین مزایا و معایب چیلر های تراکمی آب خنک توجه داشته باشید.

مزایا

معایب

نمایندگی فروش و سرویس چیلر تراکمی در کرج

در قسمت های قبلی به معرفی چلر تراکمی آب خنک و نحوه کارکرد آن اشاره کردیم. اما اگر شما تمایل به خرید و یا اطلاع از سایر مشخصات چیلر تراکمی آب خنک دارید می توانید به نمایندگی رسمی و مجاز فروش انواع چیلر های تراکمی در کرج مراحعه کنید. از مهم ترین خدماتی که می توانید در کرج سرما از آن ها بهره مند شوید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر به هر یکی از موارد فوق نیاز دارید، می توانید برای بهره مندی از بهترین قیمت ها با ما در کرج سرما در تماس باشید تا در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین پرسنل و اکیپ های متشکل از افراد فوق تخصصی به محل مورد نظر شما اعزام شوند.

تلفن های تماس:

۰۲۶۳۲۲۰۰۵۹۳

09124644576

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *